
Dmitri Shostakovich (1906-1975)
Dmitri Șostakovici este o figură monumentală a muzicii clasice a secolului XX, considerat alături de contemporanul său, Serghei Prokofiev, unul dintre cei mai influenți compozitori ruși ai perioadei sovietice. Contribuțiile muzicale ale lui Șostakovici sunt imense și diverse, opera sa îmbinând adesea o ironie subtilă cu o emoție autentică, alături de o fuziune unică de tehnici și filozofii muzicale tradiționale și moderne.
Născut pe 25 septembrie 1906 la Sankt Petersburg, educația lui Șostakovici în acest oraș a avut o influență profundă asupra vieții și compozițiilor sale. Aici a început lecțiile de pian cu mama sa la vârsta de nouă ani, demonstrând rapid un talent remarcabil. Adesea memora piese după o singură audiție. Această promisiune timpurie a dus la înscrierea sa la Conservatorul din Petrograd (Sankt Petersburg), la vârsta de 13 ani. Aici, compozitorul și profesorul Alexander Glazunov i-a supravegheat dezvoltarea, asigurându-se că are oportunități de a compune și de a interpreta.
La fel ca Mahler, pe care Șostakovici îl stima profund, el a folosit o gamă largă de tehnici muzicale, prezentând adesea contraste puternice și combinând diferite stări de spirit, cum ar fi disperarea și grotescul. În mod remarcabil, Șostakovici a reușit să creeze o operă semnificativă în timp ce se afla sub ochii atenți și adesea suspicioși ai autorităților sovietice. Viața sa de compozitor în Rusia secolului al XX-lea a fost plină de provocări, marcată de o relație tensionată și uneori periculoasă cu regimul sovietic. Un exemplu notabil este încântătoarea sa Simfonie a Noua, inspirată de Haydn, pe care autoritățile au criticat-o ca fiind un răspuns trivial și inadecvat la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial și la rolul Rusiei în înfrângerea nazismului.
Lupta sa împotriva represiunii politice și a aderenței impuse de regim la propagandă a fost o luptă constantă, făcând ca povestea vieții lui Șostakovici să fie una dintre cele mai captivante și tumultoase din istoria muzicii clasice. Astfel, opera sa „Lady Macbeth din Mtsensk”, inițial de succes, criticată ulterior pentru complexitatea sa în 1936, a dus la o situație dificilă pentru Șostakovici, a cărui relație cu autoritățile sovietice a luat o turnură tumultoasă, când decretul lui Jdanov l-a vizat pentru formalism, acest lucru întâmplându-se din nou în 1948. Toate aceste acuzații au făcut parte din campanii sovietice mai ample împotriva stilurilor artistice considerate incompatibile cu realismul socialist, doctrina artistică agreată de stat. „Formalismul” în acest context se referea la muzica considerată prea complexă și inaccesibilă masei. Prin urmare, Șostakovici a fost forțat să-și adapteze stilul compozițional, ceea ce a dus adesea la autocenzură și la crearea de compoziții strategice pentru a se alinia așteptărilor sovietice. Chiar și așa, a reușit să-și ascundă lucrările mai experimentale, navigând în același timp între menținerea integrității artistice și respectarea cerințelor statului. În ciuda acestor provocări, a deținut diverse funcții oficiale și a primit mai multe premii de stat.
Pentru cei mai puțin familiarizați cu Șostakovici, simfoniile a cincea și a zecea sunt considerate a fi printre cele mai relevante. Dintre cele șase concerte ale sale, patru sunt interpretate frecvent: cele două concerte pentru pian, Concertul nr. 1 pentru violoncel și Concertul nr. 1 pentru vioară. Pe partea de muzică de cameră, captivantul Cvartet de coarde nr. 8 descrie viu ororile războiului, iar alte piese notabile sunt Trioul nr. 2 pentru pian și Cvintetul cu pian.
În timpul Războiului Rece, criticii occidentali l-au repudiat adesea pe Șostakovici, etichetându-l drept un compozitor banal care și-a compromis integritatea artistică pentru a supraviețui sub constrângerile sovietice. Cu toate acestea, ceea ce iese cu adevărat în evidență în muzica lui Șostakovici este individualitatea sa remarcabilă: ca o voce a populației sovietice oprimate, el a dezvoltat un limbaj muzical distinctiv, plin de ironie brutală, furie intensă, introspecție profundă și optimism simulat, astfel că, dincolo de modelele familiare de scriitură, era capabil de o exprimare nuanțată.
Stilul lui Șostakovici reflectă tradiția rusă a secolului al XIX-lea, îmbinând intensitatea emoțională a lui Ceaikovski cu realismul pur al lui Mussorgski. De asemenea, a fost influențat de contemporani precum austeritatea lui Stravinski, umorul sardonic al lui Prokofiev și expresionismul intens al lui Alban Berg. Legătura cu Mahler este crucială, deoarece ambii au conceput simfonia ca o formă epică ce surprinde esența lumii, juxtapunând banalul cu profundul pentru un efect dramatic. Acest contrast mahlerian se află în centrul operei lui Șostakovici, învăluindu-l pe compozitor în dualitate care este evidentă din Simfonia sa I, considerată de mulți cea mai sofisticată simfonie creată vreodată de un tânăr de 19 ani.
Succesul timpuriu al lui Șostakovici l-a adus în atenția internațională ca un compozitor sovietic promițător, lucrările sale fiind abordate de dirijori renumiți precum Bruno Walter și Arturo Toscanini. Cu toate acestea, pe plan intern, s-a confruntat cu provocări în atingerea potențialului său: în anii 1920, într-o atmosferă culturală care părea să favorizeze un amestec de politică revoluționară și avangardă occidentală, Șostakovici s-a aliniat cu moderniștii. Această fază experimentală a produs mai multe lucrări provocatoare, inclusiv opera satirică „Nasul” bazată pe Gogol, muzica pentru „Ploșnița” de Maiakovski și coloana sonoră a filmului „Noul Babilon”.
În timp ce Șostakovici își explora talentul caricatural, lirismul introspectiv din ultima parte a Primei sale Simfonii a devenit din ce în ce mai proeminent, în special în mișcarea lentă și tulburătoare a Sonatei pentru violoncel din 1934, care a avut premiera în timpul unui concert care celebra cea de-a 20-a aniversare a Revoluției din Octombrie. A fost un succes răsunător, îndeplinind așteptările autorităților cu limbajul său muzical mai simplu, cu toate acestea, publicul a interpretat piesa diferit, recunoscându-i nuanțele de tristețe, suferință și izolare, așa cum a remarcat prietenul său apropiat, Mstislav Rostropovici.
Această atmosferă de durere și izolăre pătrunde în simfoniile ulterioare ale lui Șostakovici, cum ar fi Simfonia nr. 7 din Leningrad din timpul războiului, pe care a descris-o ca un recviem pentru orașul devastat de Stalin și Hitler. Simfonia a Noua, ireverențioasă, a sfidat așteptările lui Stalin despre o simfonie victorioasă, în timp ce Scherzo-ul demonic al Simfoniei a Zecea este considerat o reprezentare muzicală a lui Stalin însuși. Aceste teme sunt explorate în continuare într-un cadru mai intim în ciclul său de 15 cvartete de coarde, pe care l-a început după Simfonia a Cincea.
În ultimii ani, Șostakovici s-a confruntat cu probleme de sănătate, dar a continuat să compună, ultimele sale lucrări reflectând o preocupare pentru efemer. S-a alăturat Partidului Comunist în 1960, o decizie interpretată în diverse moduri. A decedat în 1975, lăsând în urmă o moștenire muzicală semnificativă care ne izbește cu contrastele sale puternice, elemente grotesce ce reflectă luptele sale personale și climatul politic al vremii. Ca un omagiu adus personalității sale muzicale impunătoare, Peninsula Șostakovici de pe Insula Alexander, Antarctica, îi poartă numele.
Cele 24 de Preludii, Op. 87 (1933) ale lui Dmitri Șostakovici formează o colecție pentru pian inspirată de “Clavecinul Bine Temperat” de J.S. Bach, urmând modelul trecererii prin cele 24 de tonalități majore și minore. Cu toate acestea, Șostakovici își păstrează stilul dinstinct, cu armoniile, emoțiile și conceptele sale muzicale unice. În anii 1930, violonistul Dmitri Tsiganov a adaptat 19 dintre aceste preludii pentru vioară și pian, o inițiativă apreciată de Șostakovici care a remarcat că, ascultând aceste transcrieri, obișnuia să uite că Preludiile au fost compuse inițial pentru pian, prin natura violonistică scoasă la iveală de către Tsiganov.